previous arrow
next arrow
Slider

کارگاه‌های آموزشی

با توجه به اینکه خانه علم زیر نظر دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان اداره می‌شود کارگاه‌های آموزشی بسیار مفیدی بویژه با موضوع علوم پایه در طول سال برگزار می‌گردد. این کارگاه‌ها پس از اطلاع رسانی به مدارس با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بصورت جذاب و آموزنده و متفاوت از روال کلاس‌های مدرسه اجرا می شود.

 

در زیر لیستی از کارگاه‌های برگزار شده و در دست برگزاری آورده شده است. با کلیک روی نام هر کارگاه توضیحات کامل آن را مطالعه بفرمایید

کره زمین زیستگاه ماست. گرامیداشت و شناخت زمین به ما کمک می­کند تا بهتر زندگی کنیم. ايرانيان باستان پيشگام در پاسداشت زمین بوده اند. سومين روز ارديبهشت از سالنماي زرتشتيان و دوم ارديبهشت از تاريخ هجري شمسي مطابق با جشن ارديبهشتگان يا «گلستان جشن» است. نيازردن چهارگوهران يا عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش يعني آلوده نکردن محيط زيست و پاک نگهداشتن آن و همچنين پاک نگه داشتن تن و جامه و روان از ويژگي هاي اين جشن است.اين جشن را مي توان جشن محيط زيست دانست که به نوعي با روز زمين پاک مرتبط مي شود. در زندگی امروز‌‌‌‌‌یمان برای استفاده از منابع زمین (مانند مواد معدنی، انرژی، محصولات کشاورزی)، اجتناب از مخاطرات طبیعی (زمین­لرزه، آتشفشان، زمین­ لغزش، سونامی) و پاک نگهداشتن محیط زیست باید کره زمین را بهتر بشناسیم. دانشمندان علوم زمین به ما کمک میکنند تا شناخت بهتری از کره زمین و پدیده های آن پیدا کنیم.

مقارن با روز جهانی زمین در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ گروهی از پژوهشگران علوم زمین که علاقه­‌مند به شناخت زمین ­لرزه هستند در خانه علم دانشگاه تحصیلات تکمیلی یک کارگاه آموزشی برگزار کردند.

این کارگاه در دو بخش نظری و عملی برگزار شد. ابتدا پدیده زمین ­لرزه معرفی شد. در بخش عملی نحوه انتشار موج و دستگاه لرزه­ نگار نمایش داده شد.

زمین ­لرزه چیست؟

لرزش آنی زمین، زمین­ لرزه یا زلزله نامیده می­‌شود. این لرزش حاصل آزاد شدن ناگهانی انرژی در صفحه گسل و انتشار امواج لرزه­‌ای است. مسیر حرکت امواج بصورت شعاعی از چشمه آزادسازی انرژی به پیرامون است. چشمه آزادسازی انرژی کانون زمین ­لرزه نامیده می­شود. کانون زمین ­لرزه محل تشکیل گسل است. گسل ها صفحه­‌های شکستگی پوسته زمین هستند که در اثر اعمال نیروهای تکتونیکی به پوسته زمین ایجاد می­‌شوند. در این کارگاه آموزشی برای شبیه ­سازی نحوه مهاجرت امواج لرزه­ای طولی و برشی از کانون به پیرامون از فنر استفاده شد. امواج طولی و یا فشاری شبیه امواج صوتی هستند و اولین موج ثبت شده در دستگاه لرزه­ نگار به شمار می­روند. امواج عرضی و یا برشی دومین موج ثبت شده در دستگاه لرزه ­نگار به شمار می­روند. ایجاد موج فشاری و برشی و مشاهده زمان رسید موج از ابتدا به انتهای فنر توسط دانش­ آموزان ازمایش شد.

به منظورآشنایی دانش­ آموزان با پژوهش­‌های مربوط به زلزله ­شناسی، یک مجموعه دستگاه لرزه­ نگاری شامل ثبات جنبش ضعیف زمین، مبدل آنالوگ به دیجیتال که سیگنال ثبت شده را به شکل دیجیتال در می­ آورد، یک سیستم ذخیره داده، جی ­پی ­اس که زمان دستگاه را از طریق اتصال به ماهواره تنظیم می­کند، نمایشگر و منبع تغذیه به بازدیدکنندگان نمایش داده شد. برای مشاهده عملکرد دستگاه، جنبش ثبت شده را در حالتی که دانش ­آموزان بالا و پائین می­پریدند و در غیاب آن نمایش و مقایسه شد. سپس پژوهش­ هایی که با استفاده از داده ­های جمع ­آوری شده توسط این دستگاه انجام می‌­شود معرفی و مثال ­هایی نشان داده شد. مثلا محل زلزله ­های کوچکی که به مدت دو سال در اطراف استان زنجان توسط شبکه موقت لرزه­ نگاری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ثبت شده نمایش داده شد. این زلزله ­ها توسط افراد احساس نمی­‌شوند و می­توانند محل گسل های فعال اطراف منطقه مورد مطالعه را نشان دهند. نتایج این مطالعه برای تشخیص میزان خطر زلزله­ ها برای سازه های حیاتی و شهرها اهمیت دارد، در نتیجه مفهوم پژوهش برای تحلیل خطر زلزله و اهمیت آن در مطالعات مهندسی بیان شد.

به علاوه، مفاهیمی مانند توموگرافی یا تهیه تصویر از داخل زمین با استفاده از امواج زلزله معرفی شد و نتایج یک پژوهش در اطراف آتشفشان­های سهند و سبلان نمایش و توضیح داده شد. به علاوه نحوه پیدا کردن هندسه مرزهای ناپیوستگی مهم در داخل زمین مانند هندسه مرز پوسته زمین با گوشته با استفاده از مطالعه امواج زلزله توصیف شد.

با عرض پوزش توضیحات این بخش هنوز آماده نشده است

با عرض پوزش توضیحات این بخش هنوز آماده نشده است.

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خانه علم می باشد